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[image: AFFICHE AUTOMEDIAS 2024 (2)BIS.jpg]


Cher.e.s Collègues,

J'ai le plaisir de vous communiquer l'annonce du nouveau séminaire préparé
par Automedias.org, intitulé :
*"AUTOMEDIAS : LE MÉDIACTIVISME DISRUPTÉ ?"*

Ce séminaire est réalisé en partenariat avec L'Institut de Recherche et
d'Innovation, l'Université de Leuphana en Allemagne, le programme *"*The
Disruptive Condition" de l'Institute of Culture and Aesthetics of Digital
Media de l'Université de Leuphana, l'Université de Californie, Berkeley et
le laboratoire Costech de l'Université Technologique de Compiègne.

La séance préparatoire s'est tenue le 30 janvier 2024 et le séminaire
s'étendra sur 6 séances jusqu'au 11 juillet 2024.

Le séminaire se tiendra dans la salle Triangle du Centre Pompidou
<https://www.iri.centrepompidou.fr/pied/contact/> *de 17h à 19h30.*

La prochaine séance intitulée *"AI** AND AUTOMATION OF MEDIACTIVISM" *aura
lieu en anglais *le 12 avril *car nous aurons l'honneur d'accueillir *Geert
Lovink *ainsi que *David Chavalarias *et *Hadrien Pelissier.*

Vous trouverez ci-après la présentation générale du séminaire
<https://automedias.org/fr/event/005-E/>, et ci-dessous le texte de
présentation de la séance du 12 avril.

Veuillez vous inscrire sur ce formulaire
<https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScoC1G4qs1mBFISVIJ_qB8_-ajIl_5WpSl00xRyVvyXcFTnHg/viewform?usp=pp_url>
pour participer - sur place ou en ligne - à cette prochaine séance.

En espérant avoir le plaisir de vous retrouver,

Igor Galligo
pour Automedias.org
-- 
Igor Galligo
Founder of AUTOMEDIAS.ORG
Associate Researcher at Technische Universität, Berlin
<https://www.tu.berlin/en/openscience/about/team/igor-galligo>
Guest Scientist at Institute of Culture and Aesthetics of Digital Media
<https://www.leuphana.de/en/institutes/icam/team/igor-galligo.html>


*Session* (en anglais) animée par Igor Galligo (Université Paris 8 ;
Université de Leuphana ; Automedias.org)
*Intervenants:* Geert Lovink (Institute of Network Culture, Amsterdam),
David Chavalarias (CNRS), Hadrien Pelissier (Technostructures.org)
*Propos:* In contemporary activism there is a growing realization that
there is an urgent need to distinguish between tools for (save,
decentralised) organization and (broad) mobilization that scale up. Social
media platforms have mixed the two up (news & personal messages), up to the
point of becoming unworkable, exhausting, unleashing mental health crises,
on top of creating dangerous situations in terms surveillance. The social
media hegemony is not yet broken but there are many cracks in its
architecture—and appeal. While the Internet Question seems stagnant and
unresolved, the hype caravan has moved on. From VR, crypto and Web3 where
now all in the grip of ‘AI' as the latest marketing term for machine
learning and large language models that feeds its generic ’summary’ content
back into the Web. While the ‘infuencer’ persona is in decline, the mass
obsession with likes, views, comments, swiping from one TikTok video to the
next, retweets funny memes continues. What will disrupt the 'bored
billions’ is the automation of mediactivism (already visible in the current
waves of fake news and deep fakes). While officials raise the ethics issue
of AI for Good, asking the impossible question how to buid ‘responsible’
extraction software, hackers, designers and other artists are coding
subversive tools that disrupt and undermine the totalitarian system of
control, ‘polluting’ data bases, turning fake news and monstrous images
upside down. The message is clear: the world prepares for planetary
cyberwarfare. Are you ready?

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